Υπάρχουν κρυφές θεραπείες για χρόνιες νόσους, όπως διαβάζουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Συνεχώς, στο διαδίκτυο και κυρίως στα μέσα κοινωνικής δυκτίωσης διαβάζουμε όχι μόνο ψεύτικες ειδήσεις #fakenews, αλλά και ψεύτικες μελέτες και θεραπείες, κείμενα που στόχο έχουν να φοβίσουν το κοινό, τύπου “προσοχή το Χ προκαλεί καρκίνο”, ενώ δεν υπάρχει σχετικός κίνδυνος ή μελέτη που να αναφέρει κάτι τέτοιο, ή το “Ψ βότανο σκοτώνει τα καρκινικά κύτταρα σε 1 ώρα”. Τέτοιες αναρτήσεις αναπαράγονται ξανά και ξανά, σε σημείο που οι ισχυρισμοί που γίνονται να θεωρούνται αληθείς από το κοινό.
Και ποιό το κακό;
Οι αρνητικές συνέπειες που επέρχονται με την αναπαραγωγή τέτοιου είδους αναρτήσεων έχουν να κάνουν με την ψυχική και σωματική υγεία ασθενών, ενώ παραπλανούν και υγιή άτομα σε πρακτικές που δεν οφελούν την υγεία τους.
Συγκεκριμένα, αν ένας ασθενής στην απελπισία του επιλέξει να πιεί το ρόφημα βοτάνων και όχι το φάρμακο του ή αν ενας κακρινοπαθής ακολουθήσει την αλκαλική δίαιτα και απορρίψει τη θεραπεία του, προφανώς και η ζωή του βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο. Ενας υγιής που πιστεύει στις αανρτήσεις αυτές και φάει πυρήνες βερύκοκου για “πρόληψη” καρκίνου μπορεί να βρεθεί στο νοσοκομείο με δηλητηρίαση από υδροκυάνιο, όπως βρέθηκαν πολλοί άλλοι συμπολίτες μας. Τα παραδειγματα (και οι επιπτωσεις) ειναι πολυάριθμα.
Μάλιστα, μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι όταν οι καρκινοπαθείς με θεραπεύσιμους καρκίνους ακολουθούν συμπληρωματικές πρακτικές είναι πιο πιθανό να καθυστερήσουν την θεραπεία τους, με αποτέλεσμα να μειώνεται το προσδόκιμο ζωής τους, σε σχέση με ασθενείς που δεν ακολουθούν συμπληρωματικές πρακτικές (doi: 10.1001/jamaoncol.2018.2487). Είναι σημαντικό να αναφέρουμε φυσικά και το γεγονός οτι η αδυναμία βελτίωσης με τέτοιου είδους πρακτικές επίσης μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ψυχική υγεία των ασθενών, αλλά να υπάρξουν και επιπρόσθετες παρενέργειες.
Τα άτομα που δημιουργούν τις αναρτήσεις αυτές σαφώς και έχουν κάποιο όφελος, είτε είναι χρηματικό (μέσω πωλήσεων, επισκέψεων σε γραφεία/“ιατρεία” ή διαφημίσεων), είτε αφορά επισκεψιμότητα στη σελίδα τους, ενώ ενδέχεται και ορισμένοι να πιστεύουν τους ισχυρισμούς που κάνουν. Αυτό φυσικά δεν δικαιολογεί το γεγονός οτι παραπλανούν το κοινό! Τα άτομα που αναπαράγουν τις αναρτήσεις αυτές έχουν εξαπατηθεί και παραπλανηθεί, και στην προσπάθειά τους να βοηθήσουν συνανθρώπους καταλήγουν να προωθούν ψευδο-επιστημονικές και επικίνδυνες πρακτικές!
Είναι απαραίτητο πριν πιστέψουμε ή/και αναδημοσιεύσουμε μια ανάρτηση να σκεφτούμε τα εξής:
- Από πού προέρχεται η πληροφορία; Είναι τεκμηριωμένη; Γίνεται αναφορά μελέτες σε ανθρώπους που μπορούμε να βρούμε και να διαβάσουμε ή γίνεται αναφορά σε μεμονωμένα περιστατικά (τύπου το έκανε μια φίλη και γιατρεύτηκε) τα οποία δεν μπορούμε να επιβεβαιώσουμε;
- Μήπως αυτό που λέει είναι πολύ καλό για να είναι αληθινό; Μήπως είναι άλλη μια θεωρία συνομωσίας;
- Ο τίτλος της μας κάνει να πανικοβαλόμαστε και είναι με κεφαλαία γράμματα και πολλά θαυμαστικά (τύπου ΠΡΟΣΟΧΗ!!! ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ!!!!!);
Αν δεν είμαστε σίγουροι, μπορούμε να στείλουμε τον σύνδεσμο/άρθρο σε εναν επιστήμονα που εμπιστευόμαστε (πχ. σε εναν ιατρό, ή διαιτολόγο αν γίνεται αναφορά στη διατροφή ή σε τρόφιμο/ρόφημα) και να ζητήσουμε την άποψή του.
Δυστυχώς, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν δώσει χώρο για αρκετές αντι- και ψευδο-επιστημονικές αναρτήσεις και θεωρίες, οι οποίες είναι επικίνδυνες για τη δημόσια (και προσωπική μας) υγεία! Πρέπει να είμαι πολύ επιφυλακτικοί και υποψιασμένοι όταν διαβάζουμε για μοναδικές, μαγικές λύσεις είτε πρόκειται για απώλεια βάρους (όχι δεν γίνεται να χάσουμε 10 κιλά σε 2 εβδομάδες), είτε για χρόνιες νόσους!
Τα διατροφικά νέα της εβδομάδας 13-19 Μαρτίου 2017
1. Νηστεία και γαλακτοκομικά: πώς θα προσλάβουμε ασβέστιο κατά τη διάρκεια της νηστείας όταν δεν τρώμε γαλακτοκομικά; http://www.mantzorou.gr/el/blog/nisteia-pos-ypokathistoyme-gala
2. Η προσκόλληση στη Μεσογειακή Διατροφή φαίνεται να μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης μιας μορφής καρκίνου του μαστού (estrogen-receptor-negative breast cancer) που συνανατάται σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες και δεν έχει καλή πρόγνωση. http://edition.cnn.com/2017/03/07/health/mediterranean-diet-breast-cance...
3. Δείτε το βίντεο του Jamie Oliver για το τι να ΜΗΝ κάνουμε στην κουζίνα, ώστε να μαγειρεύουμε με ασφάλεια! https://www.youtube.com/watch?v=IA8IW5abQTg
4. H διατροφή παίζει σπουδαίο ρόλο στη βέλτιστη ανάπτυξη των παιδιών, θέτοντας τις βάσεις για μια ζωή με υγεία. Κατά την προσχολική ηλικία, το παιδί πλάθει τις διατροφικές του συνήθειες, ενώ δοκιμάζει καινούρια τρόφιμα, υπό τη σημαντική επιρροή των φίλων, της οικογένειας και του νηπιαγωγείου. Αναμφίβολα, αυτή η περίοδος είναι απαιτητική. Διαβάστε πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα διατροφικά προβλήματα των παιδιών προσχολικής ηλικίας. http://mantzorou.gr/el/blog/pos-antimetopizoyme-koina-diatrofika-provlim...
5. Μέσα από δεδομένα μελετών ανά τον κόσμο υπολογίστηκε ότι η μειωμένη κατανάλωση υγιεινών τροφίμων και υψηλή κατανάλωση μη υγιεινών τροφίμων έπεξαν ρόλο στο θάνατο από καρδιαγγειακά 415.000 ατόμων στις ΗΠΑ το 2015! Σχεδόν οι μισοί θάνατοι λόγω καρδιαγγειακών νοσημάτων οφείλονται στην μη προσκόλληση σε ένα υγιεινό πρότυπο διατροφής, και το κυριότερο μπορούν να αποφευχθούν! http://www.medicalnewstoday.com/articles/316264.php
6. Δεν είναι και λίγοι αυτοί που αποφεύγουν την κατανάλωση γλουτένης, χωρίς ιατρικό λόγο, καθώς έχει λανθασμένα διαφημιστεί ότι η δίαιτα χωρίς γλουτένη είναι πιο υγιεινή. Μετά από μια μελέτη που έδειξε ότι άτομα που ακολουθούν δίαιτα χωρίς γλουτένη έχουν υψηλότερα επίπεδα αρσενικού στο αίμα τους, μια νέα μελέτη έρχεται να παρατηρήσει ότι μια δίαιτα χαμηλή σε γλουτένη σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο για εμφάνιση διαβήτη τύπου 2. http://www.medicalnewstoday.com/articles/316285.php
Μπορεί η διατροφή να βοηθήσει τη σχολική επίδοση;
Μια διατροφή επαρκή σε συστατικά είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και την γνωστική λειτουργία. Μάλιστα διατροφικές ελλείψεις κατά την εμβρυική και την βρεφική ηλικία επηρεάζουν αρνητικά την ανάπτυξη και λειτουργία του εγκεφάλου [1,2] και πιθανώς και την συμπεριφορά [3].
Κομμάτια της γνωστικής λειτουργίας αποτελούν η προσοχή, η μνήμη, η σκέψη, η εκμάθηση και η αντίληψη [4], που είναι αλληλένδετες με την ακαδημαϊκη πρόοδο. Μάλιστα, μελέτες δείχνουν ότι η υποθρεψία και η χαμηλής ποιότητας διατροφή από την εμβρυική [5] και παιδική ηλικία [6] έχουν μακροπρόθεση επιρροή στη γωστική λειτουργία και την σχολική πρόοδο [7][8].
Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ότι η διατροφή των παιδιών απομακρύνεται από τα υγιεινά και παραδοσιακά πρότυπα διατροφής [9,10]. Παράλληλα, τα ποσοτά υπέρβαρου & παχυσαρκίας αυξάνονται [11], γεγονός που επηρεάζει την κατάσταση υγείας των παιδιών και των εφήβων [12,13], ενώ παράλληλα η καλύτερη κατάσταση υγείας σχετίζεται και με καλυτερη επίδοση στο σχολείο [14].
Πληθώρα μελετών ανά τον κόσμο έχει αναδείξει τη συσχέτιση μεταξύ ποιότητας διατροφής και ακαδημαικής επίδοσης σε παιδιά και εφήβους. Μάλιστα, φαίνεται οτι η Μεσογειακή Διατροφή σχετίζεται με καλύτερη επίδοση στην ανάγνωση και κατανόηση σε παιδιά των πρώτων τάξεων του δημοτικού, ενώ σε παιδιά μεγαλύτερων τάξεων και σε εφήβους φαίνεται να σχετίζεται με καλύτερη επίδοση γενικά, καθώς και στα μαθηματικά, τη φυσική και τη γλώσσα. Επίσης, υψηλότερη προσκόλληση στη Μεσογειακή Διατροφή, χετίζεται με καλύτερες στρατηγικές επεξεργασίας & οργάνωσης, κριτική σκέψη, αυτορρύθμιση, συνήθειες χρόνου & μελέτης, αυτοαποτελεσματικότητα, αυτορρύθμιση της προσπάθειας, και εγγενώς προσανατολισμένους στόχους στους εφήβους.
Παράλληλα, η προσκόλληση σε μια υγιεινή διατροφή, πέρα από τη Μεσογειακή Διατροφή σχετίζεται με καλύτερη ακαδημαϊκή πρόοδο, ακόμη και 1 χρόνο αργότερα, ενώ η βελτίωση των συνηθειών επίσης φαίνεται να σχετίζεται με καλυτερη απόδοση. Αντιθέτως, προσκόληση σε “Δυτικού” τύπου διατροφή σχετίζεται με χειρότερη σχολική επίδοση και γνωστική λειτουργία.
Αναφορικά με τις συνήθειες σίτισης, τα τακτικά γεύματα και η λήψη (υψηλής ποιότητας) πρωϊνού σχετίζονται με καλλυτερη πρόοδο στο σχολείο και τους βαθμούς, ειδικά κοντά σε περίοδο εξετάσεων.
Αναφορικά με συγκεκριμένα τρόφιμα και ομάδες τροφίμων, η υψηλή πρόσληψη φρου΄των και λαχανικών, τα προϊόντα ολικής άλεσης, το γάλα, το ψάρι και οι άλλες πηγές πρωτεϊνης έχουν σχετιστεί με καλύτερη επίδοση, ενώ αντιθέτως, η τακτική κατανάλωση χυμών, αναψυκτικών, ενεργειακών ποτών και γρήγορου φαγητού και μη θρεπτικών σνακ υψηλών σε λιπαρά, ζαχαρη και αλάτι σχετίζονται με χειρίτερη επίδοση.
Λίγες μέλετες έχουν γίνει σχετικά με την βελτίωση των διατροφικών συνηθειών των μαθητών για βελτίωση της σχολικής προόδου. Όφελος φαίνεται να υπάρχει μετά από βελτίωση του σχολικού διατροφικού περιβάλλοντος για παιδιά με υπερβάλλον σωματικο βάρος, ενώ παρεμβάσεις που αφορούν όλο το φάσμα του υγιεινού τρόπου ζωής οδηγούν σε βελτίωση παραγόντων υγείας και ακαδημαϊκής προόδου, ειδικά σε παιδιά χαμηλού κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου. Τέλος, σε παιδιά που βρίσκονται σε κίνδυνο υποθρεψίας ωφελούνται περισσότερο με την κατανάλωση πρωινού.
Σύφμωνα με την παρούσα βιβλιογραφία, η μακροπρόθεσμη προσκόλληση σε μια υγιεινή διατροφή, με τακτικά γεύματα, πρωινό και θρεπτικά σνακ, στα πλαίσια ενός υγιεινού τρόπου ζωής μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά και τους εφήβους να έχουν καλύτερη επίδοση στο σχολείο.
Πηγές
1. Kretchmer, N.; Beard, J.L.; Carlson, S. The role of nutrition in the development of normal cognition. Am J Clin Nutr 1996, 63, 997S-1001S, doi:10.1093/ajcn/63.6.997.
2. Nyaradi, A.; Li, J.; Hickling, S.; Foster, J.; Oddy, W.H. The role of nutrition in children's neurocognitive development, from pregnancy through childhood. Front Hum Neurosci 2013, 7, 97, doi:10.3389/fnhum.2013.00097.
3. Wauben, I.P.; Wainwright, P.E. The influence of neonatal nutrition on behavioral development: a critical appraisal. Nutr Rev 1999, 57, 35-44, doi:10.1111/j.1753-4887.1999.tb01776.x.
4. Bhatnagar, S.; Taneja, S. Zinc and cognitive development. Br J Nutr 2001, 85 Suppl 2, S139-145, doi:10.1079/bjn2000306.
5. de Rooij, S.R.; Wouters, H.; Yonker, J.E.; Painter, R.C.; Roseboom, T.J. Prenatal undernutrition and cognitive function in late adulthood. Proceedings of the National Academy of Sciences 2010, 107, 16881-16886, doi:10.1073/pnas.1009459107.
6. Black, R.E.; Allen, L.H.; Bhutta, Z.A.; Caulfield, L.E.; de Onis, M.; Ezzati, M.; Mathers, C.; Rivera, J. Maternal and child undernutrition: global and regional exposures and health consequences. Lancet 2008, 371, 243-260, doi:10.1016/s0140-6736(07)61690-0.
7. Engle, P.L.; Fernández, P.D. INCAP Studies of Malnutrition and Cognitive Behavior. Food and Nutrition Bulletin 2010, 31, 83-94, doi:10.1177/156482651003100109.
8. Nyaradi, A.; Li, J.; Foster, J.K.; Hickling, S.; Jacques, A.; O'Sullivan, T.A.; Oddy, W.H. Good-quality diet in the early years may have a positive effect on academic achievement. Acta Paediatr 2016, 105, e209-218, doi:10.1111/apa.13324.
9. Lauria, L.; Spinelli, A.; Cairella, G.; Censi, L.; Nardone, P.; Buoncristiano, M. Dietary habits among children aged 8-9 years in Italy. Ann Ist Super Sanita 2015, 51, 371-381, doi:10.4415/ann_15_04_20.
10. Tambalis, K.D.; Panagiotakos, D.B.; Psarra, G.; Sidossis, L.S. Insufficient Sleep Duration Is Associated With Dietary Habits, Screen Time, and Obesity in Children. J Clin Sleep Med 2018, 14, 1689-1696, doi:10.5664/jcsm.7374.
11. Nittari, G.; Scuri, S.; Petrelli, F.; Pirillo, I.; di Luca, N.M.; Grappasonni, I. Fighting obesity in children from European World Health Organization member states. Epidemiological data, medical-social aspects, and prevention programs. Clin Ter 2019, 170, e223-e230, doi:10.7417/ct.2019.2137.
12. Turer, C.B.; Lin, H.; Flores, G. Health status, emotional/behavioral problems, health care use, and expenditures in overweight/obese US children/adolescents. Acad Pediatr 2013, 13, 251-258, doi:10.1016/j.acap.2013.02.005.
13. Hadjiyannakis, S.; Ibrahim, Q.; Li, J.; Ball, G.D.C.; Buchholz, A.; Hamilton, J.K.; Zenlea, I.; Ho, J.; Legault, L.; Laberge, A.M., et al. Obesity class versus the Edmonton Obesity Staging System for Pediatrics to define health risk in childhood obesity: results from the CANPWR cross-sectional study. Lancet Child Adolesc Health 2019, 3, 398-407, doi:10.1016/s2352-4642(19)30056-2.
14. Basch, C.E. Healthier students are better learners: a missing link in school reforms to close the achievement gap. J Sch Health 2011, 81, 593-598, doi:10.1111/j.1746-1561.2011.00632.x.
Παστέλι με κινόα & chia seeds
Αν έχετε βαρεθεί να χρησιμοποιείτε την κινόα σε σαλάτες & ως συνοδευτικό, δοκιμάστε να τη χρησιμοποιείστε σε μια γλυκιά συνταγή! Φτιάξτε παστέλι!
Απολαύστε το σκέτο ως σνακ ή σε μικρά κομμάτια στο γιαούρτι σας.
Τι θα χρειαστείτε:
- 1/2 φλ. κινόα (ωμή/μη μαγειρεμένη)
- 1/2 φλ. βρώμη
- 1/4 φλ. chia seeds
- 1 κ.γ. κανέλα
- 1/2 φλ. μέλι
- 2 κ.σ. εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο
Εκτέλεση:
- Προθερμάνετε το φρούρνο στους 160 βαθμούς
- Σε ενα μπολ ανακατέψτε ολα τα υλικά εκτός από το μέλι και το ελαιόλαδο
- Ζεστάνετε το μέλι & το ελαιόλαδο μαζί στο φούρνο μικροκυμμάτων ή σε ενα κατσαρολάκι
- Αναμείξτε τα στερεά & υγρά υλικά
- Σε ενα ταψί με λαδόκολλα ρίξτε το μίγμα σε σχετικά λεπτή στρώση στο κέντρο του ταψιού. Το μίγμα θα λιώσει και θα απλωθεί!
- Ψήστε για 10-15 λεπτά στο φούρνο.
- Αφηστε το παστελι να κρυώσει καλά και κόψτε σε κομμάτια. Αλλιώς, αφού κρυώσει λίγο, χαραξτε το παστελι σε κομμάτια και κόψτε τα εφόσον έχουν κρυώσει καλά.